lørdag 31. januar 2009

" Aa herlige India "

Naa er det noen dager siden sist vi skrev...vi har faktisk vaert paa reise i en uke naa. I lopet av den siste uka har vi sovet 7 forskjellige steder - snakk om backpackere;)

Sondag dro vi endelig ut av Mumbai. Vi floy sorover til en by som heter Cochin, som ligger i delstaten Kerala. Da vi ankom flyplassen der, hadde vi ikke noe sted aa sove, og heller ingen andre planer. Vi ringte et hotell, og pga. daarlig telefonkontakt oppfattet vi kun at det var ledig. Da vi kom til Fort Cochin og hotellet, viste det seg aa vaere alt for fint for backpackere - stor, hoy dobbeltseng midt paa gulvet, med plass til 8 - nei, vi provde ikke;)
Badet var flislagt, pent og rent, men et skaar i gleden - en giga gresshoppe!! Hilde fikk mer eller mindre pusteproblemer. Det hun klarte aa gjore var aa kaste en havaianas inn paa badet hvor Kjersti og gresshoppen var..Gresshoppen siktet seg inn paa Kjersti, og hun smekket til den i lufta, saa den gikk ned for telling...1-0 til jentene (Kjersti hvertfall).

Dagen etter tenkte vi oss en tur paa stranda, det var ikke saa lett... vi fant en liten strand, med masse indere som badet med klaer - men vi ville bli brune...hmmm...vi satt oss ned for aa lese, med kjole paa, og vips var vi hovedatraksjonen i Fort Cochin. Det var 6 gjenger med indere som stilte seg opp foran oss og tok bilder, og Hilde begynte etter en stund aa posere - dette brydde de seg ikke noe om;) Senere motte vi en hyggelige mann som kjorte oss rundt i sin trehjuledetaxi i tre timer. Han viste oss kryddermarked, forskjellige silkebutikker og en fin og koselig restaurant. Helt perfekt:)

Senere den kvelden dro vi til Alleppey - en by som ligger 1 time sor for Kerala. Hit dro vi kun for aa oppleve Kerala Backwaters. Vi leide en kjempestor husbaat i 22 timer, soverommet og badet var finere enn paa mange av hotellene vi har vaert paa. Mannskapet, som forovrig besto av 2 kokker og 1 sjaafor, gjorde sitt beste for at vi to skulle ha det saa perfekt som mulig - det kan vi skrive under paa at de klarte;)
Da vi ankom fortoyningsstedet fikk vi vaere med paa 1 times paddletur i jungelen. Etter 15 minutter begynte det aa regne - men det gjorde ingenting:) Vi ble klissvaate, men det var en helt fantastisk opplevelse. Naturen var utrolig, og ubeskrivelig. Vi paddlet innover i kanalene, hvor husene laa helt nede ved vannkanten. Damene sto og vasket klaer, vasket kopper og tallerkner og flere badet - vi paddlet faktisk "inn" i hjemmene deres.

Etter en kald natt, pga. air condition, sto vi opp grytidlig, 05.55, for aa se paa soloppgangen - en liten bommert, med tanke paa at sola sto opp paa andre siden. Men kl. 0700 tok vi vaart forste jungelbad med kokken - herlig. Senere paa dagen saa vi tre slanger i vannet - til Kjerstis store forskrekkelse!

Etter en dag paa husbaat bestemt vi oss for aa dra nordover igjen til Goa. Vi hadde forhort oss om hvor lang tid det ville ta med buss. Det skulle ta ca. 4 - 5 timer, noe vi betvilte sterkt etter en titt paa kartet. Kl 18 onsdagkveld satt vi oss paa bussen fra Alleppey til Bangalore. Da vi kom fram 07.30 dagen etter hadde vi faat beskjed om at det skulle gaa en buss til Goa kl 11.00 - akkurat passe tid til frokost. Ikke overraskende, gikk det ikke noen buss kl. 11.00. Vi fikk "hjelp" av en gjeng brodhuer med indere. De kjorte oss til et knottlite reisebyraa som laa helt avsides i byen. Det var fettern til svogern til kameraten til broren til naboen til sjaaforen vaar - kjekt, ikke sant?;) Vi kjopte billett til en buss som skulle gaa kl. 18 - vi hadde altsaa 10 timer aa slaa i hjel. Det var ikke maate paa hvor mye de provde aa ordne for oss, selv om vi ikke ville ha ordnet noe som helst! Men etter 2 timers diskusjon laaste vi sekkene vaare hos dem, og ble kjort til et shoppingsenter - endelig kom det noe godt ut av det hele, og Kjersti begynte sakte, men sikkert aa faa kontroll over temperamentet;) Vi kom tilbake til brodhuene kl.17, og ble kjort til et annet reisebyraa hvor vi skulle faa vaere med en annen buss som skulle gaa kl 20 (antakelig lurte de oss trillrundt, og lo godt av det etterpaa).

Etter 27 timer i buss og 10 timer venting ankom vi herlige Goa, Candolim:)Det var akkurat fire uker siden vi dro hjemmefra, og det var forst her vi kom oss paa stranda - i bikini:)

India er paa mange maater et fantastisk land. Naturen er spektakulaer, og kulturen er annerledes og spennende. Inderne derimot er vi litt mer skeptiske til. De prover aa hjelpe saa godt de kan, men de forteller ofte halve sannheten.
Her er noen eksempler:
1. Vi spurte resepsjonisten etter en turistinformasjon, vi gikk dit - det var stengt. Da vi kom tilbake og fortalte dette, sa hun : "ja, det er jo republik - day i dag" , som om det var vi som var idiotene som hadde gaatt dit paa denne dagen.

2. Vi spurte fem forskjellige indere om hvor lang tid det tok med buss fra Alleppey til Goa, og alle sa 4 - 5 timer, selvom vi viste dem kartet.

3. Vi provde aa finne veien til sjoen, spurte to indere om veien - og de lurte paa om vi ville ha "big water or small water" - altsaa flaskevann!

Skjonner dere naa at vi syns det var helt fantastisk aa endelig se noen turister igjen?!?! Den forste uka har vi kun sett 16 hvite!

Naa skal vi nyte noen late dager paa stranda her i Candolim. Her er det deilig og "fredelig" i forhold til resten av det kaotiske India.