lørdag 2. mai 2009

Brasil - una,dos,tres si si!!

I gaar kom vi endelig til Rio, etter 43timer med reising var vi ganske saa klare for en dusj og en seng aa sove i, selv om bussene her var over all forventning.





I dag var planen aa gjoere unna alt av turistattraksjoner, slik at vi kunne glede oss over stranda og kanskje opparbeide oss litt farge igjen... Men naar vi vaaknet i dag var det overskyet, og etter en liten prat med ho i resepsjonen fant vi at vi ikke kom til aa faa sett saa mye hvis vi dro opp i hoeyden for aa se paa Jesus og byen. Saa vi tok heller en buss til Rios stoerste kjoepesenter, og her fant vi litt av hvert. Hilde fikk kjoept seg noen utrolig fine sko, svarte med treheal, og jeg fant verdens fineste sko - uten tvil. De er brune, skyhoeye med moerke haeler... Og jeg har sagt helt siden jeg dro fra Norge at jeg ville kjoepe meg sko med kileheal, men planen var at de skulle vaere mulig aa bruke litt mer til hverdags, saa vi faar se, er de det foerste jeg tenker paa i morgen tidlig maa vi nok tilbake.. hehe..saa det skal bli spennende aa se.

Etter noen timer paa shopping, som foroeverig var veldig fancy, tok vi nok en buss ned til Copacabana. Boelgene her var helt kolossale, og de spilte faktisk fotballkamper med drakter og hele pakka paa stranda, morro. Her var vi kanskje 20min foer vi tok en taxi tilbake til hostellet.







Og like ved hostellet er det en liten matbutikk, og her moette vi dagens andre brasilianer som snakket engelsk. For det maa jeg si, jeg er sjeleglad for at jeg kan spansk. For det ligner, saa ved aa snakke enkelt paa spansk og med litt miming forstaar vi hva det er vi snakker om - eks, at paa denne Paninien er det kylling og en slags saus/dressing... vel da gidder vi ikke se paa alt det andre de har, vi har funnet noe vi forstaar hva er, og kelneren forstaar oss, saa da er alt bra. Vel, paa den lille matbutikken med han som snakker engelsk kjoepte jeg meg et par Hawaianas for 66kr, noe jeg ikke syntes var ille, hehe. Vi kjoepte ogsaa mat, saa vi lagde oss pasta til middag.

Dere har vel som oss hoert at det herjer en svine influensa. Og tro meg, naar en reiser i 43timer og er innom 4 flyplasser, merken enn det. Alle gaar med bunnbind, vi for vaar del hadde ikke noe munnbind, men vi proevde aa beskytte oss paa best mulig maate. Saa langt er det bare vaert 5 tilfeller her i Brasil, saa faar haape det gaar bra med oss her.. Noe det helt sikkert gjoer.

Det er paa mange maater litt deilig aa vaere tilbake i et land hvor en virkelig merker at kultur paavirker alt du gjoer. Her er det tilbake med pengebelte og en 50 lapp i BH`en, ta buss hvis du skal litt mer enn noen kvartaler ta med spritservietter hvis du gaar noe sted og vaere inne etter det har blitt moerkt (neste). De siste mnd har vi bare vaert i land som er saa aa si likt som Norge, naar det gjelder bakterier og kriminalitet.

Vel, vi sover paa et fint hostel, med naa 3 andre jenter paa rommet - som har knoettsmaa sekker og joggesko, noe sier oss at de er ferske i gamet.. hehe.

Vel, dere faar kose dere der hjemme i det vaarlige Norge, saa snakkes vi om ikke saa alt for lenge... smiley... (finner ikke alle tegn paa denne daten serru..)

Kjersti - Hakuna Matata.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar